Κυριακή 22 Μαΐου 2011

Ο νέος χάρτης των εφοριών



Ο νέος χάρτης των εφοριών της χώρας 

Η κατάργηση 213 εφοριών, η δημιουργία υπερ-εφορίας για τις 1.000 μεγαλύτερες επιχειρήσεις της χώρας, η στρατολόγηση 2.000 επίλεκτων εφοριακών σε ελεγκτικό ρόλο και η ανάληψη πολλών αρμοδιοτήτων από τα ΚΕΠ και την ΓΓΠΣ συνθέτουν τον νέο χάρτη των εφοριών, όπως αυτός αποτυπώνεται μετά την εφαρμογή του φορολογικού «Καλλικράτη».
Το σχετικό πόρισμα που παρουσιάζει σήμερα το «Κέρδος» βρίσκεται ήδη στα χέρια του υπουργού Οικονομικών, κ. Γ. Παπακωνσταντίνου και έχει ως ημερομηνία έναρξης τις 15 Ιουλίου, οπότε και θα πρέπει να ξεκινήσουν οι διαδικασίες συγχώνευσης. Οι νέες ΔΟΥ που δημιουργούνται είναι 75 από τις 288 που υπάρχουν σήμερα και με εξαίρεση τους νομούς Αττικής και Θεσσαλονίκης θα λειτουργεί μία εφορία σε κάθε νομαρχιακό διαμέρισμα.
Οι προς συγχώνευση ΔΟΥ στη συντριπτική τους πλειονότητα εισπράττουν ετησίως κάτω από 10 εκατ. ευρώ και συνολικά περίπου 400 εκατ. ευρώ που αποτελεί μόλις το 1,2% των συνολικών εσόδων των ΔΟΥ καταδεικνύοντας τις στρεβλώσεις στη διάρθρωση του φοροεισπρακτικού μηχανισμού. Ειδικότερα, σε σύνολο 36 δισ. ευρώ από φορολογικά έσοδα για το έτος 2010, τα 22,77 δισ. ευρώ εισπράχθηκαν από 20 ΔΟΥ, ενώ αντίθετα οι 78 ΔΟΥ που βρίσκονται στο τέλος της κατάταξης από άποψη εσόδων εισέπραξαν μόλις 464 εκατ. ευρώ.
Είναι χαρακτηριστικό το παράδειγμα του νομού Ηλείας, όπου λειτουργούν σήμερα οκτώ ΔΟΥ. Από τα στοιχεία του 2010 προκύπτει πως οι πέντε «μικρότερες» ΔΟΥ του νομού (Ζαχάρω, Γαστούνη, Βάρδα, Ανδρίτσαινα, Κρέστενα) εισέπραξαν συνολικά 29,4 εκατ. ευρώ, ενώ η ΔΟΥ Πύργου εισέπραξε 63,1 εκατ. ευρώ, ποσό υπερδιπλάσιο από το σύνολο των πέντε μικρών ΔΟΥ.

Ανάλογο παράδειγμα αποτελεί ο νομός Ηρακλείου, όπου οι ΔΟΥ Α' και Β' Ηρακλείου εισέπραξαν συνολικά 419 εκατ. ευρώ, ενώ οι υπόλοιπες πέντε ΔΟΥ του νομού εισέπραξαν συνολικά 75 εκατ. ευρώ. Από τα 75 εκατ. ευρώ τα 39,3 εκατ. ευρώ εισπράττονται από τη ΔΟΥ Χερσονήσου. Στον νο?ό Εύβοιας η κατάσταση είναι παρόμοια.
Σε σύνολο 262 εκατ. ευρώ σε έσοδα για το 2010, τα 194,6 εκατ. ευρώ εισπράχθηκαν από τη ΔΟΥ Χαλκίδας, ενώ οι υπόλοιπες τέσσερις ΔΟΥ του νο?ού εισέπραξαν συνολικά 68 εκατ. ευρώ, οι οποίες παρά το χα?ηλό επίπεδο εσόδων έχουν χαρακτηριστεί ΔΟΥ Α' τάξης και λειτουργούν σε επίπεδο Διεύθυνσης.


ΤΟ ΝΕΟ ΤΟΠΙΟ ΤΩΝ ΔΟΥ 
- Το σύνολο των ΔΟΥ θα ανέρχεται σε 75, ήτοι 20 ΔΟΥ στον νομό Αττικής, 6 ΔΟΥ στον νομό Θεσσαλονίκης και 49 ΔΟΥ στην υπόλοιπη χώρα. Η κατανομή των νέων 20 ΔΟΥ στον νομό Αττικής και 6 στον νομό Θεσσαλονίκης έγινε κυρίως με γεωγραφικά κριτήρια (γειτνίαση δήμων και περιοχών), χωρίς να ληφθεί υπόψη η πραγματική δυνατότητα της νέας ΔΟΥ όσον αφορά την υπάρχουσα κτιριακή υποδομή, με εξαίρεση τις ΔΟΥ όπου το κτίριο ανήκει στο Δημόσιο.

- Ειδικά για τον νομό Αττικής προτείνεται η δημιουργία μίας ΔΟΥ που θα περιλαμβάνει τους χίλιους μεγαλύτερους φορολογούμενους της χώρας, ανεξαρτήτως νομικής μορφής και η κατάργηση των τριών ΔΟΥ Ανωνύμων Εταιρειών με τη διάσπαση των φορολογουμένων στις αντίστοιχες ΔΟΥ της έδρας των ανωνύμων εταιρειών.

- Για τον νομό Θεσσαλονίκης προτείνεται η κατάργηση της ΦΑΕ Θεσσαλονίκης και η διασπορά των εταιρειών στις ΔΟΥ που θα δημιουργηθούν.

- Οι συνενώσεις αφορούν και στις νησιωτικές περιοχές, δεδομένου ότι οι αρμοδιότητες που θα παραμείνουν κατά το μεταβατικό στάδιο θα μεταφερθούν στα αντίστοιχα ΚΕΠ των δήμων που λειτουργούν ήδη. Αμεσα συνυφασμένη με την αριθμητική και δομική αναδιοργάνωση είναι και η αναδιοργάνωση των διενεργούμενων διαδικασιών.
Με τη νέα δομή οι ΔΟΥ θα υποδέχονται πολύ λιγότερους φορολογούμενους, καθώς πολλές διαδικασίες ηλεκτρονικοποιούνται, ενώ κάποιες άλλες μεταφέρονται στα ΚΕΠ. Προοπτικά και με την ολοκλήρωση της αναδιοργάνωσης και μηχανοργάνωσης στόχος είναι οι ΔΟΥ να μην έχουν καθόλου συναλλαγές με πολίτες.


ΠΟΙΟΙ ΠΑΙΡΝΟΥΝ ΤΗ ΔΟΥΛΕΙΑ ΤΩΝ ΔΟΥ 
Ενδεικτικά από τα ΚΕΠ θα διεκπεραιώνονται οι εξής διαδικασίες: Βεβαίωση φορολογικής ενημερότητας, αντίγραφο εκκαθαριστικού σημειώματος και δήλωσης φορολογίας εισοδήματος, στοιχείων ακινήτων κ.λπ., ηλεκτρονική υποβολή δηλώσεων, εισοδηματικές ενισχύσεις κ.λπ.
Πέραν των παραπάνω διαδικασιών μέσω του site της ΓΓΠΣ επιτυγχάνεται σταδιακή μείωση εργασιών του Μητρώου, λόγω ανάληψης της διαδικασίας έναρξης επιχείρησης από την υπηρεσία μίας στάσης του ΓΕΜΥ και μείωση πληρωμών λόγω της Ενιαίας Αρχής Πληρωμών.
Επίσης όλες οι διαδικασίες που εκτελούνται σήμερα από τις ΔΟΥ και αφορούν υποβολή δηλώσεων, έκδοση βεβαιώσεων και πιστοποιητικών, θα απομακρυνθούν σύντομα από αυτές, αφού θα παρέχονται μέσω διαδικτυακών εφαρμογών όπως αυτά απορρέουν από τις διατάξεις του Ν. 3943/2011 αλλά και του υπό ψήφιση νομοσχεδίου για την ηλεκτρονική διακυβέρνηση, σε συνδυασμό με τη διάθεση ηλεκτρονικών παραβόλων και την πληρωμή όλων των βεβαιωμένων οφειλών προς το Δημόσιο μέσω τραπεζών.
Επίσης θα καταγραφεί σημαντική μείωση της «βιομηχανίας πιστοποιητικών» που εκδίδουν οι ΔΟΥ με την ελεγχόμενη πρόσβαση των φορέων που ζητούν τα δικαιολογητικά (συμβολαιογράφοι, τράπεζες, ταμεία κ.λπ.) σε βάσεις δεδομένων, που υπάρχουν τα σχετικά στοιχεία, όπως για παράδειγμα η ηλεκτρονική φορολογική ενημερότητα.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου