Τετάρτη 20 Μαρτίου 2013

Διαδικασία έγκρισης ηλεκτροδότησης οικοδοµών από τις Δ.Ο.Υ.


Ποια είναι η διαδικασία έγκρισης ηλεκτροδότησης οικοδοµών από τις Δ.Ο.Υ.;     Είναι  νό µιµη η  διαδικασία  καταλογισµού ΦΠΑ σε ιδιώτη που κτίζει   οικοδοµή και δεν καλύπτεται το κόστος οικοδοµής  µε παραστατικά;
Οι  φορολογικές διατάξεις περί ηλεκτροδότησης θεσπίστηκαν για την αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής στον κατασκευαστικό  τοµέα.
Για τις οικοδομές που ζητείται ηλεκτροδότηση, µε εξαίρεση εκείνες που κατασκευάζονται από επιχειρήσεις ανέγερσης και πώλησης οικοδοµών και οι οποίες υπόκεινται σε Φ.Π.Α., υποβάλλεται σχετική δήλωση (αίτηση) του υπόχρεου στην αρµόδια για τη φορολογία εισοδήµατός του Δ.Ο.Υ. µε όλα τα κατά περίπτωση προβλεπόµενα στοιχεία, έντυπα και πίνακες και θεωρείται άµεσα η υπεύθυνη δήλωση του ηλεκτρολόγου εγκαταστάτη ή χορηγείται η προβλεπόµενη από το άρθρο 35 του ν.2238/1994 βεβαίωση, κατά περίπτωση, εφόσον βεβαίως διαπιστώνεται η πληρότητα του φακέλου και πληρούνται όλες οι σχετικές προϋποθέσεις (σχετ. παρ. 3 του άρθρου 12 του ν. 3052/2002). Ο σχετικός έλεγχος ως προς την κάλυψη του κόστους ανέγερσης και τα οικεία παραστατικά και λοιπά δικαιολογητικά διενεργείται σε µεταγενέστερο χρόνο σύµφωνα µε συγκεκριµένα κριτήρια επιλογής υποθέσεων προς έλεγχο, τα οποία έχουν καθοριστεί µε τις Υπουργικές Αποφάσεις 1112981/ 2097/Α0012/25.11.05 και 1082475/ 1754/ ΔΕ-Α΄/ ΠΟΛ.1115/30.7.08 (επιφάνεια του ακινήτου, έτος χορήγησης της βεβαίωσης ηλεκτροδότησης ή θεώρησης της υπεύθυνης δήλωσης του ηλεκτρολόγου εγκαταστάτη, Α.Φ.Μ. του υπόχρεου κλπ).
Ειδικότερα ανά κατηγορία οικοδοµών ισχύουν τα εξής:
α. Για οικοδοµές για τις οποίες οι οικείες άδειες πολεοδοµίας εκδόθηκαν µέχρι 31/12/94, καθώς και για οικοδοµές για τις οποίες δεν έχουν εκδοθεί για οποιοδήποτε λόγο άδειες πολεοδοµίας, ανεξάρτητα από το χρόνο ανέγερσής τους.
Για τις παραπάνω οικοδοµές πρέπει να αποδοθεί από τον υπόχρεο µε έκτακτη δήλωση η τυχόν διαφορά Φ.Π.Α. λόγω µη κάλυψης ανέγερσης µε αντίστοιχα δικαιολογητικά δαπανών, εντός δύο µηνών από την έγκριση της ηλεκτροδότησης. Υποχρέωση κάλυψης µε αντίστοιχα δικαιολογητικά υπάρχει για οικοδοµικές εργασίες που έγιναν από 23/3/90 και µετά.
Σε περίπτωση που από τον έλεγχο διαπιστωθεί ότι το κόστος ανέγερσης της οικοδοµής δεν καλύπτεται µε αντίστοιχα δικαιολογητικά και εφόσον για την ακάλυπτη διαφορά δεν έχει αποδοθεί το ποσό Φ.Π.Α. που αναλογεί σύµφωνα µε τα παραπάνω, τότε το ποσό αυτό καταλογίζεται µε σχετική πράξη σε βάρος του υπόχρεου και επιβάλλονται οι νόµιµες προσαυξήσεις (οι οποίες υπολογίζονται από τη λήξη των δύο µηνών από την ηµεροµηνία έγκρισης της ηλεκτροδότησης), καθώς και οι λοιπές προβλεπόµενες κυρώσεις.
Ο τρόπος προσδιορισµού του κόστους ανέγερσης της οικοδοµής που πρέπει να καλύπτεται από αντίστοιχα δικαιολογητικά δαπανών, καθώς και όλες οι σχετικές λεπτοµέρειες προβλέπονται από τις οικείες διατάξεις (άρθρο 8 παρ. 2 ν.1882/90 και 53 ν.2065/92) και τις σχετικές εγκυκλίους.
Για τις εργασίες που αποδεδειγµένα έγιναν πριν από 23/3/90 δεν αναζητούνται δικαιολογητικά δαπανών.
β. Για οικοδοµές για τις οποίες άδειες πολεοδοµίας εκδόθηκαν από 1/1/95 και µετά.
Για τις παραπάνω οικοδοµές υποβάλλεται στην αρµόδια Δ.Ο.Υ. από τον υπόχρεο, µαζί µε τη δήλωση (αίτηση) ηλεκτροδότησης, ο τελικός πίνακας ανάλυσης του κόστους κατασκευής στις επίµέρους εργασίες της οικοδοµής, µε συνηµµένη τη δήλωση εργασιών που έγιναν στην οικοδοµή και επιπλέον θεωρηµένα αντίγραφα του εντύπου υπολογισµού του ελάχιστου κόστους κατασκευής της οικοδοµής και του αρχικού πίνακα ανάλυσης κόστους κατασκευής που έχουν κατατεθεί στην Πολεοδοµία, καθώς και η οικοδοµική άδεια µε την έγκριση της αρµόδιας πολεοδοµίας για ηλεκτροδότηση.
Η αρµόδια Δ.Ο.Υ., εφόσον κατά τον έλεγχο διαπιστώσει έλλειψη στοιχείων ανέγερσης, καταλογίζει στον υπόχρεο πρόστιµο ισόποσο µε το Φ.Π.Α. που αναλογεί στη διαφορά του µη ισοσκελισµένου πίνακα και επ’ αυτού 50% επιπλέον πρόστιµο.
Ο τρόπος προσδιορισµού του ελάχιστου κόστους κατασκευής και οι σχετικές διαδικασίες προβλέπονται από τις διατάξεις της 1137140/2439/ΠΟΛ.1277/5.12.1994 κοινής απόφασης των Υπουργών Οικονοµικών και ΠΕ.ΧΩ.Δ.Ε., όπως ισχύει.
Στις περιπτώσεις ρύθµισης αυθαίρετων κατασκευών ή χώρων αυθαίρετης αλλαγής χρήσης που ρυθµίζονται σύµφωνα µε τις διατάξεις του ν.4014/2011, καθώς και ρύθµισης χώρων που ρυθµίζονται σύµφωνα µε τις διατάξεις του ν.3843/2010, δεν έχουν εφαρµογή ούτε οι διατάξεις της παρ. 2 του άρθρου 8 του ν.1882/1990 ούτε οι διατάξεις των άρθρων 35 και 36 του Κ.Φ.Ε., όπως
ισχύουν.
                                         ομάδα  εργασίας  του  ΜΝΤ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου